Els viatges en avió … o viatges en tequina

Bon estiu a tots xalandries,

 Ahir vaig poder tornar a veure una més de les mils i mils d’injustícies que li fan a les illes, sobretot, a Menorca, en qüestió de viatges i desplaçaments.

Resulta que l’estimada Ibèria, la companyia de “tots”, el famós servei públic, se’n va de Menorca, desapareix la línia Menorca – Barcelona, i hi entra la seva companyia de baix cost, click air, fent el mateix trajecte. Fins aquí, mira. Però pel que fa a les freqüències sembla que no es mantindran, i a més, no es confirma si el descompte per resident serà vàlid. També, els vols a Bilbao o la Comunitat d’Andalusia, augmentaran un 200%.

Bé, ja ho veieu, una més, de les companyies centralistes i espanyoles. El fet es donar-li al personal i fer més sang, treure-li tots els diners i deixar-lo ben eixut. Aprofitant-se que aquest a de viatjar.

 En vista que això no té solució i pel que es veu: ningú s’implica, els hi posa les coses clares i que fan el que els hi rota. Proposo obrir la nova línia de tequines “Xalandira Mediterranean Lines” XLN (no es una talla de samarreta), en sortida del port de Maó, quan vulgeu i gratis. Només estem pendents de l’estat de la mar i els vents. Heu de dur equipatge lleuger, roba d’abric i una bona novel·la pel camí, a i també, una pila per quan es fa fosc.

Ara per anar a veure el Barça, haurem de partir cinc dies abans. però només haurem de pagar l’entrada.

Es millor riure que plora, no? Des d’aquí expresso la meva queixa, i la de molts més menorquins.

Aprofito aquí, per donar l’enhorabona a Joan Carles i demanar-li si en pot fer alguna cosa per tots els que hem de viatjar.

Ale,

Fora Ibèria, visca Menorca … i el Barça

Share Button

9 comentaris

  • Joel

    24 juliol, 2007

    Què hem de pensar de Clickair que d’entrada anuncia al seu web que posarà a la venda els passatges de la línia Barcelona-Maó el “lunes 25 de julio”, data inexistent (enguany)?

  • Borja

    19 juliol, 2007

    Certament sa cosa és ben complicada. Si seguim comparant-nos amb ses Canàries, hauriem de veure quina població real tenen i tenim, tal vegada tenen més vols i transports perquè tenen més gent vivint-hi o passant-hi temporades, i també perquè es mouen més (quantes vegades va un maonès a Ciutadella o un ciutadellenc a Maó?). Certament sembla que ha de ser es mercat, ses companyies privades, ses que decideixin quins vols i a quin preu, i fins que no hi hagi més demanda no hi haurà més oferta.
    Per altra banda sí que s’hauria de solucionar, crec jo, ses puntes de demanda de vols: Nadal, Setmana Santa i estiu. Ja sé que segur que no li surt rentable a una companyia posar vols només durant una setmana o quinze dies a l’hivern i a la primavera, però si desapareix Iberia i Clickair redueix sa freqüència de vols, serà encara més complicat trobar bitllets bé de preu i a unes hores raonables.
    En fi, cadascu viu on vol, com diu en Joel, i tot té es seus inconvenients, però es tracta de mirar si es tema des transport és una necessitat vital per una illa i com ho podem millorar. Si a ses Canàries han aconseguit uns ajuts per poder volar més barat aquí hauriem de fer qualque cosa semblant.

  • Biel

    19 juliol, 2007

    Tot açò que deis és ben interessant. Sempre que surt es tema des transport, record sa impressió que me vaig endur de Canàries, res a veure amb lo que tenim aquí.
    Per començar, lo bo de fer que és arribar-hi des de qualsevol banda. Açò pot tenir a veure amb lo que diu en Fons de s’elevat cost de ses distàncies curtes. Si anau a sa pàgina web de turisme de Canàries (http://turismodecanarias.com/es/servicios_turista/transporte.php), veureu que hi ha fins a trenta i pico companyies de baix cost que hi operen, a ses quals cal afegir ses nacionals i internacionals, en total una cinquantena de companyies. Quantes operen a Balears? Ni idea.
    Però lo que més sorprèn, i per molt que se n’hagi xerrat ho vull comentar si me permeteu, és sa facilitat que hi ha en es transport interinsular.
    Per moure’t entre Tenerife a La Gomera, per exemple, pots triar:
    a) en avió (una companyia privada) 2 vols diaris 35-60EUR
    b)en Ferry (fins a 3 companyies privades hi operen, oferint uns 6-8 trajectes diaris de menys d’una hora). Cost: uns 20EUR. Comparem-ho amb Menorca-Mallorca (si no vaig errat Ciutadella Alcúdia ofereix un trajecte diari i costa uns 60EUR i Maó-Palma, n’hi ha un de setmanal!!! i ni idea des cost, total, arribaria tard…)

    Els ferrys son de darrera generació, ràpids i còmodes, i els avions són d’aquells més petits amb hèlixs, que, pel que tenc entès, són moltíssim més eficaços en vols curts. Diria que no volen a alçades tan altes com els de reacció, i en ser més petits, consumeixen molt menys que els altres, però en Fons mos hi pot ajudar en açò. Me deman: des que Air Nostrum havia volat amb hèlixs, i va desaparèixer, no n’he vist massa més d’aquests avions per Menorca, per què? Són versàtils, més ecòmics i permeten més flexibilitat d’horaris, llavò, per què no s’empren? Es podrien emprar també de Maó a Barcelona?
    Sigui com sigui, aquests preus que us posava són preus base, sense aplicar descomptes, i els horaris diria que són els d’hivern. Jo hi vaig anar un desembre i era més o manco així com us dic. Aquesta gran diferència amb ca nostra com es pot explicar? Realment és només perquè allà no hi ha temporada baixa i a Menorca el novembre no h ve ni Cristu? O també perquè sa regulació autonòmica és eficaç? Tot mos duu, me pens, una vegada més as model de turisme que tenim, més que a uns drets que com a ciutadans “creim” tenir quan exigim un servei públic. Ses companyies privades que comuniquen illes Canàries en son de privades, i són serioses i eficaces. Com en Joel, pens que lo públic no promet cap solució, sinó que lo que cal aconseguir és que ses companyies privades (allà es diuen FredOlsen, Garajonay Express, etc…) tenguin interès en oferir aquest servei. Si hi ha interès econòmic darrera, ses coses funcionen, amb o sense regulació per part de s’administració. Si hi ha opció de beneficis, tindríem Tèquines Express o CalaFufa Lines, i no caldria haver de fer Meses de Transport.

  • Pau

    18 juliol, 2007

    No tenc ara mateix les dades a mà, tanmateix hi ha un fet inqüestionable: El creixement del tràfic aeri intercontinental (entre america i Europa per exemple) ha estat molt menor que el creixement del tràfic aeri intra-continental (a dins d’Europa). La gent cada vegada viatge més, tanmateix la majoria d’aquests viatges encara són de curta distància entre NewCastle Barcelona i Menorca per exemple. Des de la liberalització del tràfic aeri a Europa el creixement de passatges ha estat senzillament espectacular, sobretot entre destinacions nacionals i europees. Tanmateix Ibèria no ha estat capaç de participar d’aquest creixement. La seva única estratègia és Amèrica llatina. Diu que Barcelona no es rentable, ara bé cada any surten noves rutes que viatgen a les destinacions que Ibèria no considera rentables. Per mi la conclusió és clara, Ibèria no deixat desatesa el mercat aeri més important d’Espanya: Europa i Espanya mateix. Cal reconèixer que no és un cas únic de fet no hi ha cap companyia de bandera que hagi estat capaç de respondre a aquest creixement.

    M’agrada molt el que diu en Fons sobre el cost de volar: Estic convençut que és molt difícil reduir el cost de viatjar a Menorca. I és que tenim un aeroport massa gros, massa luxós i per tant massa car. He sentit a dir moltes vegades a n’en Fons i de n’Àlex mateix sobre la situació tan absurda en què és troba l’aeroport a l’hivern. Tenim obert un edifici molt car de mantenir amb un nombre desmesurat de controladors, amb una factura d’energia descomunal i uns serveis de primeríssima qualitat. Mantenir això obert és molt car i s’ha de pagar d’una manera o altre a través del bitllet d’avió (i s’hi ha poca gent que vola, l’impacte encara és més alt). L’aeroport de Newcastle és més o menys igual de gran que el de Menorca però és molt més rendible. A Anglaterra s’explota la rendibilitat dels aeroports fins a la darrera gota: Si pot evitar-ho ni hi posarà un autobús entre l’avió i la terminal és fa. Aquí no tiram els diners (i després és clar ho hem de pagar) Si volem vols barats, el que es necessita a Menorca és tancar l’aeroport durant l’hivern i obrir la terminal feta als anys 70!

    El gran problema de l’aeroport de Menorca no és Ibèria, que en definitiva cerca la seva rendibilitat per als seus accionistes (és propietat bàsicament de British Airways i caja Madrid), sinó Aena que NO cerca la rendibilitat per els seus accionistes (els ciutadans espanyols ). La seva lògica no és el negoci aeroportuari sinó el monopoli pur i dur (sobretot el de les constructores que fan les ampliacions). Si l’aeroport fos gestionat com toca no s’haurien tirat els diners en una ampliació inútil i cara que farà encara més car venir a Menorca. És en el fons el mateix debat que a Catalunya però a l’inrevés.

    Si comparam la lògica d’Iberia/British Airways amb la lògica de Easyjet i Vueling ens adorem d’un fet de caire geogràfic ben interessant. Les companyies dites de bandera són companyies nacionals (i nacionalistes) que tenen una base forta que normalment és la capital de l’estat. Fins l’aparició d’Easyjet no hi havia vols regular entre Newcastle i Barcelona. Havies d’anar primer a la captial (Madrid o Londres) o la subcapital (Barcelona o Manchester) i després agafar una connexió a la teva destinació (newcastle i Menorca) Aquesta lògica tan nacionalista s’ha trencat totalment amb les companyies dites de baix cost. La geografia d’Easyjet és basa en la idea de xarxa i no de centre. Es tracta d’enllaçar múltiples destinacions entre elles mateixes, independentment de que siguin capitals nacionals o no. Amb això estan re-inventant la geografia d’Europa. Un cas ben curiós és el vol de ryanair entre Girona i l’Alger. Ibèria no ho hauria fet mai!

    No hi ha dubte que la reducció de costos laborals és un tema clau (i fosc) per a les companyies de baix cost. Estic convençut que es treballa millor a Ibèria que a Ryanair. Tanmateix si les companyies de baix cost redueixen els costos laboral és perquè poden, és a dir perquè hi ha una legislació laboral espanyola que els hi permet (el salari mínim interprofessional a Espanya és un dels més baixos d’Europa). El mateix passa amb el tema de la seguretat. Si les companyies han reduït el manteniment dels avions al mínim és perquè poden (és a dir perquè la legislació espanyola i Europea els hi permet).

  • Joel

    18 juliol, 2007

    S’anima, s’anima… Jo no tenc ni idea d’aviació, de fet encara no entenc com volen. El que sí sé és que la major part del que deim és econòmic. Si no hi ha més vols d’una companyia -per cert, privada, fa anys que el PSOE se la va treure de damunt- deu ser per la mateixa raó que comprar discos, llibres, o certa roba a Maó és il·lús. No sé si un servei públic solucionaria res, veient els precedents hispans (Correus, Renfe, TVE-RNE…) . Seria bo que anéssim reduïnt l’esfera del poder públic, perquè no va, és corrupte, ineficaç, desordenat i paternalista. Crec també que el paisatge de l’aviació a Europa ha canviat molt i que el mercat que representa Menorca -fora de temporada estival- deu ser residual, ben migrat. Podem comportar-nos com si fóssim el centre del món i demanar volar on vulguem, quan vulguem i ben baratet emperò la decisió de viure a un lloc del món es pren en llibertat i a tot arreu hi haurà pegues. Només esper com a menorquí que no viu a l’illa disposar dels doblers, la sort i les ganes de volar a Menorca, no per veure La Salle -que seria la desastrossa equivalència ludicoesportiva. Com diuen allà dalt bon viatge i feliç vol.

  • Fons

    17 juliol, 2007

    Com molts sabeu jo som empleat d’Iberia, des de fa 8 anys ja. I mentre no aprovi ses opos, ja en duc dos suspensos, sembla que hi seguiré un temps més a falta de trobar una feina millor (cosa que trob quasi impossible). Vull dir que tot i que no crec que sigui sa feina de sa meva vida és una feina que m’agrada, que em satisfà tot i les dificultats, comunes a tota feina, i vull dir que en línies generals em sent ben tractat per la companyia Iberia Lineas Aereas de España (i no tant pels caps de Iberia Menorca, a vegades mes papistes que el papa). Vull dir que conec el sector, que conec el seu funcionament. Vos assegur que és un món tan apassionant com desconegut (d’aquí la gran cagada del resultat del servei públic aeri, els polítics van picar per pura ignorància i ho estem pagant tots). Que hi hagi tarifes diferents en un mateix trajecte, els overbokings, els retards, que proporcionalment valgui molt mes un MAH-BCN que un Tenerife- Madrid,……., no se sol entendre i possiblement no s’ha explicat bé, i tots aquests fets tenen la seva explicació i justificació vos ho puc assegurar.

    Per a que un avió voli cal tecnologia de primer nivell, sempre en renovació contínua, i una quantitat de mitjans i de personal que vos deixaria de pedra. La veritat és que per a que una companyia aèria tregui beneficis no hi ha més remei que vendre cars els bitllets. Contant per sobre per un MAH-BCN i fan feina més de 70 persones més d’una hora cada una, sense contar els mitjans, combustibles i demés. A una companyia de baix cost la cosa es reduiria però no molt, la diferència és bàsicament en els sous i en el nombre d’hores que l’avió vola al dia i en la manca de revisions tècniques i en que no fan vols curts generalment que són molt cars donat que és el fet de prendre el vol i el d’aterrar el que és realment car (i no el fet de volar moltes hores a 11000 metres). El marge de benefici del total del preu del bitllet és molt ajustat, les despeses són enormes.

    Un avió no és un bus, i no s’assembla a cap altre mitjà de transport.

    Iberia com a companyia privada ho està fent bé, és de les poques companyies amb beneficis els darrers anys contant tant companyies clàssiques com la British, Air France, Lufthansa, Alitalia,……, com també les de baix cost (que moltes cauran pel seu propi pes com ho ha fet Air Madrid o Air Catalonia o Regional Wings, per dir algunes de les que han volat a MAH els darrers anys). Des que la política va permetre i permet que sigui la economia la que comandi (i aquí la culpa es nostra) aquest acaba sent doncs un problema econòmic.

    Si Iberia parteix és perquè MAH és molt deficitari en quant a resultats de la pròpia companyia (volum de bitllets venuts) però manté el seu personal, de moment, perquè l’activitat de Handling (serveis a altres companyies que a MAH no tenen personal propi), en canvi, és bastant beneficiosa. El volum de bitllets de Air Europa i de Spanair és similar i recordau que Spanair ja fa anys que en hivern no vola a MAH i heu de tenir present que el personal d’aquestes dues companyies són subcontractats per empreses pirata com Newco o agències de treball temporal, en definitiva, com una empresa de baix cost.
    El que vull dir és que a MAH els vols a BCN no són rentables per a cap companyia, pràcticament mai els vols van plens, i moltes van al 50%. No podem demanar ni més freqüències ni millors horaris perquè simplement no som prioritaris a no ser que hi hagi subvencions (que pagaríem tots perquè volessin uns pocs, jo no sé si estaria a favor).

    Iberia te mala fama, ja abans quan era pública i després en privatitzar-se, i aquelles crítiques eren prou lògiques, però en els darrers anys la cosa sembla que comença a funcionar bastant millor. En els darrers anys Iberia ha estat entre les més puntuals de Europa (crec que la segona, després de Finnair) i el que menys maletes ha perdut (increïble però cert). A més te un compromís amb els treballadors per mantenir les condicions laborals dignes. I sobre tot te personal de manteniment en els aeroports en que opera i en tot moment poden revisar qualsevol detall o imprevist. Un avió d’Iberia en cas de dubte per petit que sigui no vola, jo he vist companyies Charter i de baix cost volar amb averies greus. Avui mateix un avió de Flightline, charter que opera dins Espanya, que jo he coordinat s’ha anat amb una porta de passatge que no tancava be, totalment fora de límits de seguretat.

    Arriba Clickair, ja veurem que passa, en principi mantindran els llocs de feina i les condicions i també la rigidesa de les mesures de seguretat. Esperem que sigui així.

    Iberia no és cap meravella però no és el pitjor que hi ha. Se li podrà criticar moltes coses, segur, però no se li pot criticar pel fet de ser de Madrid, ni per ser Espanyola. Que noltros defensem sa nostra cultura no pot implicar despreciar res pel simple fet de ser espanyol, no podem caure en segons quines actituts. Ja coneixeu sa meva posició política de sobres, en cap cas espanyolista, ni molt menys, però una cosa no treu s’altre.

    Pau, m’esgarrifa que sent professor de geografia i especialista en el tema de turisme (i a una Universitat britànica i no espanyola) tenguis tan poca idea del que és l’aviació, del que suposa i implica, encara que comprenc que d’economia tampoc no tenguis ni idea. Et recoman un curs intensiu, ja.

  • Nico

    13 juliol, 2007

    Dir que estic indignat també. Cada pla de viatge que intentem que vulgui sortir-nos barato serà una aventura de combinacions per sortir d’aquesta illa. Com no ens plantem un dia en filera dins la pista per evitar que sortin els avions, jo no sé ja de quina manera més poden escoltar qui pertoqui que ho faci. És que fan el que volen, ho patim noltros, tots.
    Pau, si la declaració de servei públic cap a Barcelona ha de ser tan nefasta com ho ha estat entre illes, jo voto que no (és normal pagar casi 100 euros per anar a una illa que de Ciutadella la veus? i en canvi si he trobat bitllets a Barna entorn als 50 euros en ocasions). Ara ho veig més pelut si de cada vegada lleven més freqüències. Ja he mirat per la web d’Iberia i, al·lots! com han pujat els preus de cada itinerari simple, la majoria passen de 100 euros, ja. No conto aquí el resident, si no fos per això, ja no vull dir res, ens quedem a casa que tampoc s’està malament.
    No ho sé, me supera, però sobretot m’indigna. Jo canviaria “Iberia” per “Isteria” (permeteu-me la falta d’ortografia, també s’ho mereixen).

  • Pau

    13 juliol, 2007

    En el fons estic molt content que Iberia s’en vagi. Com tot el que ve de Madrid no ens ha duit mai res de bo. Ja m’agradaria que declaressin els vols a Barcelona servei públic. Tanmateix vist com funciona Espanya el millor seria que no intervinguessin, que deixessin al mercat funcionar tot sol . L’estat espanyol com més enfora millor.

    Per cert us aturat mai a pensar la miopia econòmica d’Iberia? només fan que parlar de llatinoamèrica, tanmateix la gran oportunitat de negoci no és entre Madrid i Amèrica sinó entre Europa i la costa mediterrània. Han estat tan imbècils per perdre´s un dels millors mercats aeris del món. Hi ha centenars de milions de persones que venen a préndre el sol a ca nostra. Qui ha ocupat? Ibèria no, Easyjet, Ryanair, Thomson, Vueling i moltes altres companyies.

  • Maria

    12 juliol, 2007

    Min, jo vaig quedar igual de perplexe en llegir aquesta notícia al diari, però un sentiment de supervivència que te fa es viure aquí és pensar -il·lusament- que açò no pot ser…, que sí o sí, aquest tema s’haurà de negociar i hi haurà d’intervenir es Consell d’una manera o altre… Crec que tens raó que no s’ha donat cap toc d’alarma per cap mitjà més i realment és una notícia per estar ben espantats!! Amb el que a jo m’agrada anar a veure el Barça!!!!!!!
    Ibèria és sa nostra RENFE!!!!!!

Els comentaris estan tancats.