L’aeroport de Menorca, un mal negoci pel turisme

Avui m’ha cridat l’atenció un article més aviat avorrit sobre el nou projecte de llei d’aeroports que prepara el govern. Els aeroports són la darrera joia de la corona que té l’estat. En un moment tan delicat com l’actual els canvis en la gestió (i la seva privatització) són inevitables. Ni sóc economista ni sóc cap expert en gestió aeroportuària. Tanmateix sempre s’ha dit que el sistema de gestió aeroportuari d’AENA és força disfuncional. El principal problema és que no hi ha una relació directe entre cost i beneficis. Els criteris de rendibilitat que s’apliquen a qualsevol activitat econòmica no sempre existeixen en el cas dels aeroports. Això és clar té molt a veure amb la seva gestió centralitzada, única a Europa. L’aeroport no és gestiona des del territori amb criteris de rendibilitat sinó des de la 15ena planta d’un edifici transparent de Madrid amb deliris de grandesa
aeropuerto-menorca
Sempre he pensat l’ampliació de l’aeroport va ser una mala notícia pel turisme. La prioritat de Menorca no és tenir un aeroport gran i brillant sinó tenir un aeroport barat i ben connectat que faciliti l’arribada de turistes. El tamany de la infraestructura no ha estat mai el problema del turisme a Menorca. El cost del bitllet i la manca de vols en canvi sí. De fet ningú mai va reclamar la seva ampliació, ni tan sols el PP. Les demandes ciutadanes s’han centrat gairebé sempre en el preu dels bitllets. L’ampliació de Menorca va ser crec un error no només ambiental sinó sobretot econòmic. No ha resolt el problema aeri de Menorca, sinó més aviat el contrari.

Segons aquest article l’aeroport de Menorca perd 10 milions d’Euros a l’any. El més rentable diria que és de Girona, un aeroport més aviat “cutre” que no s’ha reformat en molts d’anys però que gràcies a Ryanair ha tingut un creixement exponencial. Això fins ara no tenia importància perquè els criteris de rendibilitat no eren massa importants. Les tarifes aeroportuàries seguien els mateixos criteris a tots els aeroports. Tanmateix això està canviant. Segons aquest article el govern té la intenció de modificar el càlcul de les taxes aeroportuàries

El objetivo del Gobierno es que las aerolíneas y los pasajeros (hay algunas tasas, como la de seguridad, que se incluyen en el precio de los billetes) paguen en función del coste de la infraestructura.

Això vol dir que si no s’hagués fet l’ampliació de l’aeroport el “cost de la infraestructura” de Menorca seria molt més baix i per tant volar a Menorca seria més barat. L’ampliació de l’aeroport de Menorca ha encarit el seu cost i això es traduirà prest o tard en bitllets més cars, si no ho ha fet ja. L’aeroport és guapo, però el seu preu també. Prou car ja és Menorca com perquè l’encarim encara més!. L’article també explica que

Los centros que hayan recibido mucho dinero y no capten los viajeros suficiente para rentabilizarlo elevarán sus precios El coeficiente corrector varía del 5% al 20%.

Aquest és un detall molt important en el cas de Menorca ja que l’aeroport no ha complert ni de bon tros les expectatives creades. El número de passatgers s’ha mantingut molt estable, al voltant dels 2 milions de passatgers. Recordem que l’aeroport és va fer sinó record malament en unes previsions que arribaven als 6 milions de passatgers. Qui pagarà la diferència? Nosaltres!

Esteim davant d’un cercle viciós molt perillós que serà difícil de trencar. Aeroport més gran = aeroport més car = vacances més cares = menys turistes ( i el cost de la vida també més car). Quan es va ampliar l’aeroport l’important no era el turisme ni l’economia de Menorca ni tan sols el servei aeri, sinó el suculent negoci de la seva construcció. I qui és el culpable ? els menorquinistes ecologistes melenuts? O el l’impresentable estat espanyol que fa les coses de qualsevol manera?

Pau Obrador

Visits: 0

4 comentaris a “L’aeroport de Menorca, un mal negoci pel turisme”

  1. A mi em sembla que la privatizació no ha estat mai a l’agenda política… fins ara és clar que es necessiten els diners. Si l’Aeroport fos privat hauria d’equilibrar ingressos i despeses i no faria inversions ruïnoses ni desenvoluparia una estructura tan inflada, intentaria ser competitiu …. En canvi mentre sigui de l’estat es pot gastar més que el que s’ingressa, mantenir una superestructura ruïnosa i pagar favors. El gran negoci està crec en els favors polítics de Madrid cap a les grans constructores i concessionàries comercials. Riute’n d’en Matas…. tot legal això sí. El sistema d’aeroports espanyols és únic en la seva espècie. La resta del món o bé funcionen com una empresa privada o bé formen part d’un consorci més o menys local o regional.

  2. Jo sempre he pensat que la inversió descomunal de l’aeroport de Menorca forma part d’un plà pre-privatització d’AENA. O potser no, tal vegada és tirar els doblers per tirar-los, com al AVE

  3. 50m€… aeroport + 70m€… dic = 120m€ segurament són més.
    Quantes coses necessàries tindríem a Menorca.!!!!

Els comentaris estan tancats.