Turisme, bellesa i innovació

La setmana passada vam tenir una reunió a la facultat per discutir el que anomenen ‘“external engagement portfolio”. Tenim una nova vicedegana de relacions externes i recursos. Entre les seves prioritats figura la d’ampliar les activitats complementàries de consultoria, de transferència de coneixement i màrqueting. La carpeta de relacions externes és molt important per nosaltres. Més del 50% dels nostres recursos procedeix de les franquícies que tenim al sud-est asiàtic, molt especialment Malàisia, Vietnam i Singapore. És a dir una part molt important del nostre sou procedeix de l’exportació de coneixement. La reunió va generar més debat del que és habitual a la facultat. Cap al final de la reunió un company que treballa sovint amb empreses va dir que el més important és fer el que vol el client. Jo vaig dir que no hi estava d’acord que el més important no és el que volen els altres sinó el que volem nosaltres, l’impotant és tenir una història consistent per contar, bastir un perfil acadèmic potent i competitiu.
miss polonia

El debat que van tenir a la facultat és totalment pertinent en el cas del sector turístic a Menorca. Ho hem vist fa poc amb el concurs de bellesa Miss Polònia que s’ha celebrat recentment a Punta Prima. L’argument dels responsables turístics és en el fons el mateix que el que defensava el meu company de facultat, és a dir que cal aprofitar totes les oportunitats per atraure el turisme a Menorca, cal fer el que vol client. Tot i les importants crítiques rebudes el plantejament dels responsables turístics té un ampli suport social a jutjar pels comentaris que han aparegut als diaris locals. Tot indica que tant el conseller de turisme com el batlle de sant lluís estan molt contents de l’esdeveniment. No han tingut cap vergonya de fer-se una foto amb les aspirants a miss Polònia. Que és que no tenen assessors d’imatge aquesta gent? No em puc imaginar una foto més degradant i políticament més incorrecte que aquesta. Encara que només sigui per estètica un polític de 50 anys amb panxeta no es pot fer una foto tipus playboy amb les aspirants un concurs de bellesa totes elles joves i esveltes. A qualsevol país “civilitzat” només la foto seria motiu de befa, crítica i possiblement dimissió. És realment degradant per elles i per ells.

No crec que el futur de la meva facultat passi per respondre a totes les demandes dels nostres possibles clients siguin les que siguin. El nostre èxit passa per identificar aquelles àrees de coneixement en què podem ser més competitius. Es tracta crec d’articular un projecte sòlid, diferenciat i creïble. Tampoc crec que el futur turístic de Menorca passi per aprofitar qualsevol ocasió que es presenta. L’argument del tot val és el que ha fet possible els desastres de Benidorm amb els gratacels que es cauen a trossos, els desastres de la costa del sol també coneguda a Anglaterra com la costa del crime i com no els desastres d’en Matas que ha portat a les illes balears a ser la segona Comunitat Autònoma més endeutada després de València i presumptivament també la més corrupte. És segurament veritat que la política turística a Menorca és cada vegada més professional. Es fan més coses que mai. Tanmateix quan veig la foto del conseller amb les aspirants a miss Polònia no tenc clar que Menorca sap realment que vol ser turísticament. Hem passat de no tenir política turística a tenir-ne una sense projecte clar al darrera, una política que només valora la hiperactivitat.

Precisament aquest setmana s’ha celebrat el Menorca Tech Talk a un lloc d’Alaior. La trobada que estava organitzada pel fundador de Jazztel es veu que era d’alt nivell. La llista de participants incloïa fins i tot gent del New York Times. No conec cap dels participants tanmateix estic convençut que cap d’ells es presenta en públic tot dient “nosaltres feim el que la gent ens demana”. M’imagín que es presenten en públic amb una idea clara, diferenciada i innovadora, és a dir amb una història per contar. El seu objectiu és inventar quelcom que la gent encara no sap que vol. I jo em deman, tots aquells que critiquen a l’ecologisme i el menorquinisme per les seves actituds antiturístiques saben realment el que volen? Tenen alguna una història per contar? Quin és el seu model turístic més enllà d’aprofitar-ho tot (i llepar el **** dels que ens visiten)?

En qualsevol cas, Bon Sant Joan

Share Button

Un comentari

  • Santi

    29 juny, 2010

    Molt interessant la dada aquesta de que part del vostre sou ve de l’exportació de coneixament. A veure quin serà el dia que arribaran aquí aquestes coses

    Respecte a les miss polonia, res a afegir. Be si, que si algun any duen cheques hi aniré a veure-les 🙂

    En quant a la TechTalk, hi vaig assistir personalment, i vaig flipar. Va ser una experiència molt enriquidora poder escoltar aquests cracks, i fins i tot poder parlar amb alguns d’ells. Encara em bull el cap d’idees. Realment és un detallàs per part del Varsavsky muntar açò aquí

    Respecte al model turístic, fa uns mesos vaig llegir un llibre anomenat “La dictadura de la incompetència”, que versa sobre les (in)capacitats dels líders locals i tota la caterfa d’empresaris que ballen al seu voltant. Tot i no estar d’acord amb algunes afirmacions del personatge, em vaig quedar amb una frase que deia “aquí només es sap fer negoci amb allò que raja”. És ben cert, i el turisme n’és un bon exemple. Un altre exemple és tuenti.com, la xarxa social per excel.lència de la juventut espanyola, que l’han muntada 3 al·lots nordamericans que van veure l’oportunitat i la van aprofitar, mentre els d’aquí badaven. Ara tenen 140 empleats i facturen 12 milions l’any

Els comentaris estan tancats.